ALLERGIE EN INTOLERANTIE

DE MENING VAN DE DOKTER

VOORBEELD UITSLAG

TARIEVEN

VEEL GESTELDE VRAGEN

BESTELLEN

VACATURES

CONTACT

WAT HOUDT DE FIT-TEST PRECIES IN

ACNE, NETELROOS & CELLULITUS

OVERGEWICHT EN INTOLERANTIE

PDS, DIARREE & SPIJSVERTERING

ALGEMEEN

HET BELANG VAN GEZONDE VOEDING

DIABETES EN VOEDING

SPECIAAL VOOR DIABETESPATIËNTEN

NAALDLOOS INJECTEREN

Het belang van gezonde voeding

Uw lichaam is als een fabriek waar dag en nacht gewerkt wordt. Om deze fabriek goed draaiende te houden, zijn een aantal zaken nodig, zoals zuurstof, water en voedingsstoffen. De aanvoer van zuurstof verloopt automatisch met de ademhaling, dus daar hebt u in feite geen omkijken naar. Echter, voor de aanvoer van de nodige voedingsstoffen zoals brandstoffen (koolhydraten en vetten), bouwstoffen (eiwitten), vitaminen, mineralen en water moet u wel iets doen, namelijk gezond en gevarieerd eten en voldoende drinken. Door dit dagelijks te doen, voorkomt u tekorten aan noodzakelijke voedingsstoffen en blijft u in goede conditie.

Goede voeding
Een goede voeding bestaat uit vier groepen voedingsmiddelen.
U hebt dagelijks, bij elke maaltijd, iets uit elke groep nodig:

Groep 1: brood, aardappelen, rijst, deegwaren, peulvruchten (onmisbaar voor koolhydraten, eiwit, voedingsvezels, vitamines en mineralen);

Groep 2: groente en fruit (onmisbaar voor vitamine C en voedingsvezels).

Groep 3: melk, melkproducten, kaas, vlees, vleeswaren, kip, vis of tahoe (onmisbaar voor eiwitten, vitamines, kalk en ijzer).

Groep 4: margarine, halvarine, olie (onmisbaar voor vetten en vitamines).

Brandstof: koolhydraten en vetten
Koolhydraten die in uw lichaam worden omgezet in glucose (suiker) zijn een belangrijke energiebron voor uw lichaam. Voedingsmiddelen zoals aardappelen, pasta (macaroni, spaghetti), brood en andere graanproducten bevatten veel koolhydraten en zijn daarom onmisbaar in een gezonde voeding.

Vetten leveren uw lichaam vetzuren en ook energie. Vetzuren zijn nodig voor de aanmaak van lichaamscellen.
Vetten zijn ook noodzakelijk voor de opname van de in vet-oplosbare vitaminen (A, D, E en K). Vetweefsel werkt isolerend voor uw lichaam en het beschermt de organen. Uw lichaam kan dus niet zonder vet, ook niet als u gewicht wilt verliezen!

Vetten bevatten zowel ‘goede’ (onverzadigde) als ‘slechte’ (verzadigde) vetzuren. Onverzadigde vetzuren verlagen het cholesterolgehalte van uw bloed en zijn daarom goed voor u. U kunt ze herkennen doordat ze zacht of vloeibaar blijven in de koelkast.

Voorbeelden zijn: dieetmargarine, dieethalvarine, olie en mayonaise.
Vette vis bevat ook veel onverzadigde vetzuren.
De verzadigde vetzuren verhogen het cholesterolgehalte juist en vergroten daarmee de kans op hart- en vaatziekten.
De meeste verzadigde vetzuren worden hard in de koelkast. Deze ‘slechte’ vetzuren zitten vooral in volle melk, roomboter, volvette kaas en andere dierlijke producten, maar ook in tussendoortjes als koekjes, gebak, chips en snacks.

Bouwstoffen: eiwitten
Uw lichaam is opgebouwd uit cellen die voor een deel uit eiwitten bestaan. Eiwitten zijn onmisbaar voor de opbouw en het onderhoud van uw spieren, botten en bloed. U kunt geen voorraad aanleggen, dus u hebt iedere dag eiwitten nodig die uw lichaam uit de voeding haalt. Eiwitten zitten vooral in dierlijke producten zoals vlees, kaas, eieren, melk en melkproducten.

Plantaardige eiwitleveranciers zijn peulvruchten, pinda’s en noten.

VOLGENDE